Jos luontoretki suolle joudutaan perumaan retkiaamuna huonon sään vuoksi, voi retkipäivän järjestää oppilaiden kanssa koululla ja omassa luokassa. Päivän ohjelma voi olla esim. seuraava:
Suokävely
Rakennetaan luokkaan “taitorata” suokävelyä varten. Oppilaat suunnittelevat pienryhmissä radalle erilaisia suohaasteita:
1. Pulpettien yli pitää kiivetä ja ali ryömiä.
2. Rajataan kapeat pitkospuut kynillä lattiaan. Jos jalka osuu kynään ja se heilahtaa, pitää palata pitkospuiden alkuun.
3. Luokan edessä voi arvioida välimatkaa arvioinpaikasta takaseinän ikkunalaudalle. Kirjoitetaan vastaus paperille ja radan lopuksi vastaus muutetaan ajaksi. Mikäli vastaus on täysin oikein, loppuajasta vähennetään 5 sekuntia. Mikäli vastaus taas ei osunut oikeaan, loppuaikaan lisätään yhtä monta sekuntia kuin vastaus meni “pieleen”.
4. Yhdellä pulpetilla voi olla suomuistipeli, jossa suotyypin nimi pitää yhdistää oikeaan kuvaukseen suosta.
5. Lattiassa oleville papereille pitää astua tarkasti, jottei uppoaisi suonsilmään ja joutuisi palaamaan suonsilmähaasteen alkuun.
Rataa saa aluksi harjoitella rauhassa, jonka jälkeen vapaaehtoiset yrittävät vuorollaan selvittää suoradan mahdollisimman nopeasti.
Suokasveja
Oppilaat voivat osallistua myös suokasvien tunnistusvisaan. Opettaja heijastaa luokan valkokankaalle tai näyttää kirjasta jonkin suokasvin kuvan. Oppilaiden tulee valita annetuista vaihtoehdoista mielestään sopivin.
Majanrakentajat
Ennen evästaukoa oppilaat voivat pikkuryhmissä rakentaa luokkaan omat evästuvat pulpeteista ja tuoleista. Katoiksi voi laittaa takkeja.
Suohonlaulu
Opettaja haastaa oppilaat suohonlauluun. Sovitaan yhdessä kaikille mahdollisimman tuttu laulu. Harjoitellaan laulusta tutuin kohta esim. kertsi. Oppilaista kaksi tulee tuomareiksi, jotka istuvat selin toisiinsa nähden opettajan ja oppilaiden välissä. Yhteislaulu alkaa ja tuomarit kuuntelevat laulusuorituksia tarkoilla korvilla, joista toinen osoittaa opea ja toinen oppilaita. Kun laulu loppuu, tuomarit osoittavat kädellään siihen suuntaan, josta “paras” laulu kuului. Jos laulaminen oli tuomarin mielestä tasavahvaa, osoittaa hän molempia joukkueita. Kyse ei siis tietenkään ole huuto- tai voimakkuuskilpailusta vaan laulamisesta, jossa on tunnistettava melodia ja sanat. Se joukkue, joka saa aikaisemmin kolme pistettä, voittaa ja toinen joukkue on laulettu suohon.
Lintukaraoke
Etsitään tietoa ja kuunnellaan suolintujen laulua esim. netistä / YouTubesta. Harjoitellaan / imitoidaan laulua. Esitetään linnunlaulua muille, jotka arvaavat, mistä linnusta on kyse.
linkki (lintukaraoke) https://www.youtube.com/playlist?list=PLP43Lq_A2jmZdg4DFvGbFL8ldNuTw-Qc3
Suovideot
Oppilaat valitsevat pienryhmissä aiheekseen jonkin suotyypin, suokasvin tai suolinnun. Ryhmä etsii tietoa aiheesta ja suunnittelee lyhyen uutisen tai tietoiskun. Uutinen kuvataan videolle tai harjoitellaan esityksenä, jotka esitetään lopuksi muille oppilaille. Mikäli videouutisen taustalle halutaan kuva, onnistuu sen tekeminen esim. iPad:illä ja IMovie -sovelluksella sekä hyödyntäen vihreää tai sinistä taustakangasta (Green Screen).
Ihmetuoliketju - sana kerrallaan lauseet
Ihmetuoleja laitetaan luokkaan vierekkäin 4-5. Ihmetuoleilla istuvat oppilaat keksivät sana kerrallaan lauseita, jotka liittyvät retkeen (esim. Tänään - me - teimme - erikoisen - retken…). Ihmetuoleilla istuvia oppilaita voidaan vaihtaa sopivissa kohdissa, varsinkin jos oppilas itse niin haluaa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti